سیداکبر سیدهاشمی؛ شهرام میرزایی دریانی؛ مجید احمدلو؛ فرزاد ستاری اردبیلی
دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 317-342
چکیده
مسوولیّتپذیری، علاوه بر ارتقای تعهد سازمانی، رضایت ذینفعان را نیز تقویت میکند. بانک اسلامی برای سودآوری، قانونمندی، اخلاقگرایی و شهروند خوبی شدن تلاش مینماید. زیرا جایگاه مطلوب و ویژه، انسان ...
بیشتر
مسوولیّتپذیری، علاوه بر ارتقای تعهد سازمانی، رضایت ذینفعان را نیز تقویت میکند. بانک اسلامی برای سودآوری، قانونمندی، اخلاقگرایی و شهروند خوبی شدن تلاش مینماید. زیرا جایگاه مطلوب و ویژه، انسان است و پول در برج عاج قرار نداشته که به آن بازدهی قائل شوند؛ بلکه به محض ترکیب حقوقی با یکی از عوامل تولید، به سرمایه بالفعل تبدیل می-گردد. این تعهد، از نشانه رشد و بلوغ سازمانی است چرا که، رشد اقتصادی، رشد انسانی و رشد زیستمحیطی، باعث ایجاد و تقویتِ توسعه پایدار در یک جامعه خواهد شد. این تحقیق جزو پژوهشهای آمیخته کیفی و کمی است که با هدف طراحی مدل صورت گرفته است. دادهها با کمک پرسشنامه محقق ساخته با تعیین حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 204 نفر از شاغلین بانکهای استان زنجان گردآوری شده است. به منظور تحلیل، از روش معادلات ساختاری با تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم استفاده شده و محاسبات آماری با نرمافزارهای آماری SPSS و LISREL انجام گرفته است. در میان ابعاد مورد بررسی، بعد مسوولیتهای اخلاقی بیشترین بار عاملی (99/0) را داشته و پس از آن مسوولیتهای قانونی با بار عاملی (83/0)، خیرخواهانه (82/0) و در آخر مسوولیتهای اقتصادی با فاصله زیاد، با بار عاملی (43/0) قرار داشته که نشاندهنده انتظارات محیطی میباشد.